نسل جديد كابل‌ های صويری ر راه است
نوشته شده توسط : توحید یوسف زاده

تكنولوژي جديدي براي توليد كابل‌هاي صوتي ـ تصويري ابداع شده كه ممكن است تكنولوژي كابل‌هاي HDMI را از دور خارج كند و اين فناوري را به انتهاي دوره مصرفي خود برساند.


كابل HDMI كابلي است كه گستره وسيعي از ابزارهاي صوتي و تصويري را به‌هم متصل مي‌كند و هم‌اكنون از آن استفاده زيادي مي‌شود.

 

تكنولوژي جديد ابداع شده «HDBaseT» نام دارد كه سيگنال‌هاي صوتي ـ تصويري و برق لازم را روي كابل‌هاي اترنت استاندارد Cat5el6 حمل مي‌كند.

 


اين تكنولوژي جديد طي مدت زماني بيش از 6 ماه توسط 4 شركت LG، سامسونگ، شركت نيمه‌هادي ولنز و‌ سوني ابــداع شده كه با هم ائتلاف HD BaseT را تشكيل مي‌دهند.

اين گروه اميدوار است اين تكنولوژي و محصولات سازگار با‌ آن اواخر امسال توليد شود و پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد طي سال بعد استفاده از اين تكنولوژي به صورت گسترده آغاز شود.

كابل‌هاي HDMI (رابط چندرسانه‌اي با كيفيت بالا)‌ در سال 2003 معرفي شد و مورد استقبال عموم قرار گرفت. خصوصا با ظهور بلو - ري و تلويزيون‌هاي كيفيت بالا
(HDTV) اين استقبال بيش از پيش شد، به‌گونه‌اي كه اكنون تقريبا تمام تلويزيون‌ها داراي پورت HDMI هستند.

HDMI نسبت به ديگر كابل‌هاي صوتي ‌ـ‌ تصويري داراي مزيت‌هايي است، اما از معايب آن مي‌توان به تاخير در سوئيچ كردن و محدوديت اندازه كابل اشاره كرد كه هر دوي اين اشكالات در HDBaseT مورد توجه قرار گرفته است.

HDMI تنها سيگنال‌هاي صوتي و تصويري غيرفشرده را حمل مي‌كند. تكنولوژي‌هاي بي‌سيم مانند WHDI , WiGig و HD بي‌سيم و روش‌هاي جايگزين هستند، اما اين فناوري‌ها هم قادر به رساندن برق به ابزار نيستند، اما فناوري HDBaseT از عهده اين كار برمي‌آيد.

HDBaseT يك استاندارد تحت شبكه است كه «5Play TM» ناميده مي‌شود و يك كابل منفرد را قادر به حمل صدا، تصوير با كيفيت بالا، تغذيه‌اي معادل 100 وات و كنترل همزمان سيگنال‌ها مي‌سازد.

كابل‌ها از نوع ارزان Cat5el6 (در مقايسه با كابل‌هاي گران HDMI)‌ بوده و مي‌توانند تا 100 متر طول داشته باشند.

در اين فناوري به جاي پورت HDMI از استاندارد Rj-45 استفاده شده است. اين فناوري آخرين ويدئوهاي HD، سه‌بعدي و كيفيت بالا (2160×4096)‌ را پشتيباني مي‌كند.




:: بازدید از این مطلب : 461
|
امتیاز مطلب : 95
|
تعداد امتیازدهندگان : 31
|
مجموع امتیاز : 31
تاریخ انتشار : 27 / 6 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: